söndag 13 januari 2013

Förord

När jag först skapade den här historien var det egentligen aldrig tänkt att den skulle bli berättad för någon annan. Det var den första jag skapade av dess slag. Från början var den bara till för mig. Sedan hände något, karaktärerna började pocka på mig, deras historia, deras berättelse krävde att jag hittade någonstans att berätta den. Den skiljer sig nog ifrån det man vanligtvis läser, i Sverige så är genren fortfarande ovanlig och nästintill okänd. Den har nämligen sitt ursprung i Japan.
Genren ifråga kallas för Yaoi och är serier som i första hand skapas av kvinnor för att läsas av kvinnor. Innehållet är ofta explicit homoerotika mellan män. Det finns hundratals serier. Historierna skiljer sig ofta åt på flera punkter men i grunden handlar det om kärleken mellan två män. Kryddad med sex.
Så utifrån den här genren skapades Rei x 2. Deras historia utspelar sig i ett parallellt universum till vårt i ett land som skulle kunna vara Japan men definitivt inte är det. Det finns likheter. Namn. En del lagar och traditioner. Tilltal. Jag lovar att det inte är Japan.
För mig var det första gången jag skrev en berättelse av det här slaget. Inte bara den handlar om män utan den handlar om män som har sex, med varandra. Det gick inte att stoppa, deras historia, påhittad som den är, krävde att den skulle berättas.

Ni får se det som att ni har blivit varnade. Läs den på egen risk eller läs den inte alls. Valet är ert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar